Thuisonderwijs in coronatijd

Lansingerland – Het thuisonderwijs is sinds 15 maart een begrip geworden. Afgelopen week werd bekend gemaakt dat de scholen minimaal gesloten blijven tot de meivakantie. Ook werknemers wordt geadviseerd om tot en met 28 april zoveel mogelijk thuis te werken. Voor veel ouders betekent dit samen met je kind aan het werk en dat is soms een hele uitdaging. Scholen doen hun best om het onderwijs zo goed mogelijk op afstand aan te bieden en met de ouders samen te werken. 

Meredith Meerzorg is GGZ ambulant begeleider en moet noodgedwongen momenteel ook vanuit huis werken en dat valt niet altijd mee. Als werkende moeder moet ze namelijk meerdere ballen in de lucht houden. “Ik vervul momenteel verschillende rollen tegelijkertijd vanuit huis en dat is soms te veel.” Meerzorg heeft een zoon, Milano (6) die ze tijdens haar werk aan de eettafel, helpt met zijn schoolopdrachten. Voor Milano is het ook wennen. Hij vindt het wel best dat hij thuiszit, maar mist wel de andere kinderen op school. De rol van mama, die tegelijkertijd tijdelijk voor juf speelt, is ook voor de kinderen even wennen geweest. “Milano vindt dat ik bijvoorbeeld de schoolopdrachten anders uitleg, dan de juf”, zegt Meerzorg. Tegelijkertijd met je kind aan het werk, klinkt als een ideaalbeeld voor het thuiswerken, maar wordt door ouders vaak anders ervaren. De focus op werk is veel minder aanwezig, omdat je er ook tegelijkertijd voor je kind moet zijn. “Als ik met een cliënt aan de lijn ben, stelt Milano soms vragen over zijn schoolopdrachten”, zegt Meerzorg. Het coronatijdperk vraagt veel geduld van ouders. Het thuiswerken heeft volgens Meerzorg ook voordelen. “Je komt dichterbij je kind. Je leert je kind op een andere manier kennen.” Voor ouders van middelbare scholieren is de druk wat minder groot. “Luna kan gelukkig zelfstandig aan het werk. Ze krijgt elke dag online les”, vertelt Anny Silva. “In het begin was alles nog onduidelijk”, vertelt Luna Heeg. Inmiddels heeft ook het Alfrink College in Zoetermeer, waar Luna in de tweede klas havo/vwo haar draai weten te vinden. “Het werk wat we krijgen is nog wel heel veel”, vindt Luna. Ze mist vooral het samenzijn met haar vrienden. “We facetimen heel veel.” Het thuisonderwijs heeft volgens Luna ook zo z’n voordelen. “Je kan lekker in je pyjama blijven en eten tijdens de les”, vertelt ze lachend. Scholen moesten na 15 maart opeens omschakelen naar onderwijs op afstand. Iets wat de meeste scholen verbazingwekkend snel hebben gedaan. Alles wordt uit de kast getrokken om de lessen zo goed mogelijk te verzorgen. “Ik vind wel dat we de omschakeling als school snel gemaakt hebben”, zegt Mirthe van Puffelen, leerkracht in groep 5/6a van obs Vuurvogel in Bergschenhoek. De school bood kinderen van de bovenbouw, de mogelijkheid om Chromebooks, waar ze op school mee werken, te lenen. “Onze bovenbouw leerlingen werkten al veel digitaal vóór het coronavirus. Zij werkten al in Google Classroom. Dit is een leeromgeving waar al vakken, die we geven te vinden zijn. We zijn dus níks anders gaan doen. De kinderen gaan gewoon verder waar ze gebleven zijn, met hun dagelijkse structuur en de methodes die ze gewend zijn. De leerkrachten geven de instructies nu door met de groep of kleine groepjes te videobellen. Wij vinden de creatieve ontwikkeling van de leerlingen erg belangrijk. De leerlingen krijgen dan ook wekelijks een opdracht van onze handvaardigheidsdocent. Ook krijgen de kinderen twee keer per week een filmpje van de vakleerkracht gym. Door onze visie dat leerling, ouders en leerkrachten een belangrijke driehoek van betrokkenheid vormen, merken we nu dat ouders het onderwijs nu thuis voortzetten met begeleiding, ondersteuning en feedback van ons”, legt Nicolette Dronkers uit, directeur van obs Vuurvogel. De leerkrachten proberen nauw contact te houden met de leerlingen. “Ouders worden regelmatig gebeld, dan willen we ook graag de kinderen spreken om te kijken hoe het gaat. Het meest mis ik de kinderen. Ik ben geen juf geworden om de hele dag het werk van de kinderen op afstand te volgen en achter de computer te zitten”, zegt Anneke Voogt, leerkracht van groep 5-6a van obs Vuurvogel.

Geef een reactie