De Bonte Tol

    De Bonte Tol

    De Bonte Tol

    Een dag op De Bonte Tol

    Vandaag is het maandag. Het begin van de week. Deze week geen weekopening met zijn allen. We gaan met de groep het weekend bespreken. In groepjes van vier interviewen we elkaar. Dan moeten we het meest bijzondere onthouden. Later vertellen we om de beurt aan de hele groep over onze klasgenoten. Wat hebben zij in het weekend meegemaakt? Het gaat best goed!

    Nu is de les woordenschat van taal aan de beurt. De klinkerdief is langsgeweest: Fbrcrn? Smnwrkng? Best leuk, zo’n klinkerdief. In tweetallen zoeken we de woorden, vertellen aan elkaar wat het betekent en maken er een zin mee. Tenslotte verwerken we alle woorden op een puzzelblad.

    Contact

    Gantellaan 5 2642 JK Pijnacker
    directie@debontetol.nl 015-3699256 Bezoek website

    "Zelfstandig werken, ontleend aan de Daltonmethode, is de basiswerkvorm van ons onderwijs."

    Het is kwart over negen en we gaan rekenen. Vorige week hebben we al geleerd hoe je de omtrek, oppervlakte en inhoud van iets kunt berekenen. We moeten goed opletten of het over centimeters, decimeters of meters gaat. We zoeken in het lokaal naar voorwerpen waarvan we de maten in centimeters, decimeters en meters opnemen en rekenen vervolgens omtrek, oppervlakte en inhoud uit. Morgen krijgen we hier een toets over. Aan het einde van deze les en na een week of wat oefenen, is iedereen er klaar voor.

    Tijd voor pauze: even iets eten en drinken en dan snel naar buiten. Het is nog lekker rustig op het plein, maar al snel komen ook de kinderen van groep 6 om te knikkeren, voetballen of om het vakkenspel te doen.

    Na de pauze beginnen we vaak aan de weektaak. Eerst even kijken hoe de week eruitziet, hoeveel taken we deze week moeten maken en hoe ik deze ga verdelen. Het kost ongeveer 10 minuten om de weektaak te plannen. Dan gaan we aan het werk. Sommige taken mag je samen maken (Engels, verkeer), andere moet je echt alleen oefenen (begrijpend lezen, rekenen). Het eerste kwartiertje werkt iedereen voor zich, daarna kunnen we hulp vragen of hulp bieden.

    De ochtend is alweer voorbij. Om 13.15 uur beginnen we even rustig aan ons boek. Een klein groepje neemt met de juf alvast de spellingwoorden van de komende week door. Daarna IPC! We werken op dit moment aan de Eerste Wereldoorlog. We zijn een topografische kaart aan het maken van Europa vóór en Europa na deze oorlog. Best moeilijk. Verder leren we over de uitvindingen in WO 1 en zoeken we informatie op over een deserteur, nationalisme, het gebruik van dieren in de oorlog, enzovoorts. We verwerken dat in een muurkrant. Zo kan iedereen straks op ons prikbord de belangrijkste zaken over de Eerste Wereldoorlog bekijken.